Carian Terperinci
Pengunjung
3971
Tarikh Kemaskini 2011/01/01
Ringkasan pertanyaan
Apakah ukuran batasan kebebasan memberi penerangan dari perspektif Islam?
soalan
Apakah ukuran batasan kebebasan memberi penerangan dari perspektif Islam?
Jawaban Global
Pertanyaan Ini Tidak Mempunyai Jawapan Lengkap. Sila Klik Kategori Jawapan Detail.
Jawaban Detil

Dengan memperhatikan bahawa kebebasan membuat penerangan adalah merupakan salah satu unsur penting dalam membentuk budaya dalam masyarakat Islam dan memiliki kepentingan yang sensitif dan strategi, dan oleh kerana situasi dan kondisi masyarakat sentiasa berubah dan berganti, maka menjadi suatu masalah yang wajar kenapa kita tidak mampu untuk memiliki satu ukurun yang tetap -stabit- dan tidak boleh berganjak untuk perkara tersebut, dan pemerintahan Islam harus mampu menentukan batasan ini berdasarkan situasi dan kondisi yang berubah-ubah.

Apatah lagi jika batasan kebebasan berbicara dalam kondisi politik yang aman dalam dan luar negara lebih luas dibandingkan dari kondisi politik yang tidak aman yang muncul dari pergolakan dalaman mahupun luar negara. Dengan dasar inilah, kita boleh menganggap bahawa ukuran penentuan kebebasan berbicara boleh terjadi dalam keadaan berubah-ubah.

Batasan dan ukuran global batasan kebebasan berbicara –selain ia berubah-ubah – boleh diertikan seperti berikut: "Kebebasan berbicara merupakan salah satu dari nilai-nilai positif dalam sistem masyarakat Islam, di samping nilai-nilai positif yang lain seperti bebas dan tidak dijajah, keamanan, keadilan, kemuliaan yang umum, spiritual, dan sebagainya.

Dengan memperhatikan bahawa seluruh nilai-nilai tersebut terletak dalam satu sistem, maka kebebasan berbicara itu ditentukan oleh nilai-nilai yang lain, iaitu kebebasan berbicara akan berada dalam posisinya yang sah dan terhormat selagimana ia tidak bertentangan dengan nilai-nilai Islam yang lainnya.

Dalam keadaan ini, terdapat juga beberapa ukuran yang tetap yang dapat menentukan arah tolak ukur dalam sesebuah kerajaan dalam menentukan batasan kebebasan berbicara, seperti:

1.      Berdusta, ghibah, fitnah, mengandu domba, membocorkan rahsia, menyemarakkan isu-isu …, dan sebagainya adalah perkara-perkara yang haram yang berhubungan dengan  penerangan adalah keluar dari ruang lingkup kebebasan berbicara.

2.      Buku-buku yang menyesatkan atau dengan ungkapan yang lebih luas, segala bentuk tulisan atau yang bukan bentuk tulisan yang mana berfungsi dalam menyebarkan akidah-akidah dan keyakinan-keyakinan batil atau melemahkan akidah yang benar, bukan sekadar tidak memiliki hak untuk diterbitkan dan disebarkan, bahkan wajib juga memusnahkan dan menghilangkannya dari arena masyarakat dan fikiran umum, dan hanya para pakar agama sahaja yang mampu memanfaatkannya untuk menjawab soalan-soalan.

3.      Adalah dilarang untuk menjelaskan akidah-akidah kepada mereka yang tidak memiliki kemampuan memahaminya, yang mana ia boleh menyebabkan kesesatan atau berpalingnya mereka dari agama.

Terjemahan pada Bahasa Lain
Opini
Bilangan komen 0
Sila masukkan nilai
contoh : Yourname@YourDomane.ext
Sila masukkan nilai
Sila masukkan nilai

Kategori

Pertanyaan-pertanyaan Acak

Populer Hits